יום שבת, 7 בינואר 2017

מבוא לארגונומיה



אנחנו מדברים הרבה על ארגונומיה ועל ישיבה נכונה ובעיות שריר-שלד, נכון- אני יודע שזה נשמע סקסי, אבל על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים "ארגונומיה". למה שימוש נכון בכלי הזה יכול להועיל לנו בדרך ובצורה שבהם אנחנו מנהלים את החיים שלנו? גם אם אנחנו עוסקים בתחומי ההייטק והעבודות המשרדיות יותר- האם אנחנו יכולים להיטיב עם הגוף שלנו ולאפשר לו לעבוד  בצורה נכונה גם במסגרת עמוסה בשעות עבודה נייחת? כיצד הבנה של "ארגונומיה מהי" יכול לתרום לנו, אפילו, במובן הנפשי?


על כל השאלות הללו אני אענה כאן בפרק הראשון של סדרת המאמרים המוגשת בחסות חברת "סימון- פתרונות ישיבה" שכעת אנחנו יוצאים מיתוג חדש תחת השם "Simon - ergonomic workspaces" ועיצוב מחודש של אולם התצוגה שלנו.


קודם כל- מהי "ארגונומיה"


מקור השם מגיע מהמונח היווני "ארגוס-נומוס" ; ארגוס- עבודה; נומוס- חקר או עקרונות. משמע ארגונומיה היא בעצם קווים מנחים / עקרונות המגדירים את עיצוב סביבת העבודה על מנת שלמשתמש תהיה את ההתאמה הטובה ביותר עבור המידות הפיזיולוגיות שלו וכמובן, על פי צרכי העובד וצרכי העבודה עצמה.


כאשר מתיישבת בקנה אחד הארגונומיה עם עמדת העבודה עלייה אנחנו עובדים- אנחנו חשופים פחות לבעיות ארגונומיות שמתבטאות בבעיות שלד-שריר וכד'.
בחשיבה הארגונומית אנחנו מבטיחים עבור המעסיק ועבור תנאיי העובד קידום ביעילות ובתפוקה היומית של העסק.


בשנים האחרונות עלתה המודעות לארגונומיה בסביבות העבודה, ניתן להתרשם מחברות הייטק גדולות שמאפשרות סביבות ארגונומיות תומכות עבור העובד בשל השעות הרבות במצב ישיבה אליו חשוף העובד או המנהל.


Wagner office#1.png Wagner office#2.png
*בתמונות מעל ניתן להתרשם מעמדות עבודה המוגדרות "ארגונומיות" ומכילות ריהוט משרדי שתורם לעבודה רציפה ונכונה עבור העובד / המנהל. מוצרים כגון: שולחן אלקטרוני (תמונה ימנית), כיסא ארגונומי ואקססוריז עבור עמדת העבודה (זרועות למסך המחשב, פתרונות אחסון וכד'); כל זאת ועוד מהווים עמדת עבודה נכונה.

Wagner : Alumedic Chair   |   W-Table  |  W1 Chair


"אחח כואב לי הגב!"


" אני לא מרגיש את הישבן שלי מרוב ישיבה!"


"שורפות לי העיניים!"


"אוי! הצוואר שלי!"


נשמע לכם מוכר?


התיישבתם לכם בפינת העבודה שלכם והתחלתם לעבוד, השעות עוברות להן לאטן ואתם מתחילים להרגיש איך השרירים שלכם מתקשים ונתפסים והגוף שלכם נעשה עייף יותר ומוטרד יותר. הסיבות לכך הן רבות:


  • התיישבתם במנח ישיבה שלא מותאם פיזית עבור המידות שלכם, הן בשל עוני האפשרויות שמציע הכיסא והן בשל חוסר הידע בתפעול הכיסא; הכיסאות הארגונומיים בימינו מסובכים הם בהתחלה להבנה אך עם קצת תרגול וקצת חומר קריאה יהיה ניתן להפוך את הכיסא שלכם לקליפה החיצונית של הגוף שלכם בהתאמה מושלמת עבור עבודה יעילה ובריאה יותר לגוף שלכם.

    אפשרויות הכיוונון של הכיסאות כיום מאפשרות התאמה עבור- גובה המרפקים, גובה הישבן, מרחק האמות מן השולחן, רוחב משענות היד, משענת הגב; רגיל / סינכרוני , כיוונון עבור השקע בגב התחתון ועומק המושב עצמו.


  • לא הרמתם את הישבן שלכם מהכיסא במשך שעות רצופות- עניין זה משפיע ישירות על שרירי הגוף שלנו. בשל חוסר התנועה השרירים שלנו מתקשים ומתעייפים משום שאינם נמצאים בעבודה אלא במצב סטטי בזמן ממושך.

    הגוף שלנו הוא כלי- ברגע שמשתמשים בכלי בצורה שהיא לא נכונה אז נוצרות בעיות תפקוד.
    אז נכון, אתם צעירים וכל החיים לפניכם ואתם רעבים ומוכנים לעבוד אינספור שעות בלחץ אטומי, לישון מעט ולקום לעוד יום עמוס שכזה ונכון שזה אפשרי לעשות את זה- הקטע המעניין בגוף שלנו הוא שהוא לא יאפשר לנו לעשות את זה למשך שנים רבות ויתחיל לתת בנו אותותיו; שינה לא נכונה; ישיבה שאינה נכונה; עבודה במנח שאינו מותאם עבורנו; מחסור בהפסקות; חוסר תנועה ועוד. כל אלו ניתן למנוע אם אנחנו מתכננים את החיים שלנו בצורה נכונה שתעזור לנו להקשיב לגוף שלנו ולחיות חיים מלאים ללא בעיות פיזיות שעלולות ונוצרים מהמצבים שציינתי מעל.

  • תכנון נכון של סביבת העבודה- הביטו שמאלה...הביטו ימינה וראו מה מונח מולכם.

    - קרה לכם פעם שאתם עובדים עם העכבר ובכל רגע אתם נתקעים במשהו אחר ושטח המחייה של   העכבר שלכם מצטמצם בכל רגע שעובר?

    - קרה לכם שהמקלדת יושבת כל כך רחוק מכם כי משהו עומד ביניכם ומפריע לכם למערכת יחסים בריאה אז אתם שולחים את ידיכם ועובדים עם ידיים שלוחות קדימה?

    -והאם קרה לכם שהמסך יושב בהתאמה כל כך לא נכונה שאתם מתפלאים אחרי זה "למה כואבות לי העיניים / הצוואר"?

    אז את כל הסיטואציות האלה ניתן למנוע בתכנון יעיל עבור סביבת העבודה שלכם- וכאן אנחנו יוצאים לכמה רגעים מנושא הריהוט המשרדי.
                                                         
                             IH_clip_image007.gif


    סביבת העבודה שלנו מחולקת לשני אזורים בעצם: 1. אזור עבודה ראשי- טווח הכלים שבהם אנחנו משתמשים בתדירות גבוהה בשגרת היום שלנו; מקלדת; עכבר; מחברת וכלי כתיבה וכד'. 2. אזור עבודה משני- כלים שנמצאים מחוץ לטווח האחיזה שלנו אליהם לא ניתן להגיע בשליחת יד פשוטה אלא יש צורך לאמץ את הגוף שלנו; מסך המחשב; קלסרים וכד'.
על כל אלו ועוד נדון במאמרים הבאים שלי בנושא ארגונומיה במשרד.

בינתיים אאחל לכם ישיבה נכונה ומהנה :)


עדי גוטליב | מעצב תעשייתי

     Sales@simon.org,il

simon_s_logo_slogenRGB-01.jpg
שתולים 70, תל אביב, 6762572.
טל' 03-5370150 | פקס: 03-5370151

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה